Решение
№ 73 от 23.10.2020г. по АНД № 103/2020г.
Съдия
докладчик: Славка Кабасанова
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.8 ЗДвП.
Образувано е по постъпила жалба от Н.В.Ш. ЕГН ***, с адрес: гр.К., ж.к. .... № ... ет..... ап. ..., против електронен фиш серия К № 3784200, издаден от ОД на МВР гр.Смолян, с който за нарушение по чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева. Жалбоподателят моли електронният фиш да бъде отменен, като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не изпраща представител. Жалбата поддържа в писмено становище.
Ответникът по жалбата ОД на МВР Смолян, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание. От гл.юрисконсулт Д. е постъпило писмено становище, в което се излагат доводи за отхвърляне на жалбата.
РП Смолян, ТО Чепеларе, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание, не ангажира становище.
От събраните по делото писмени доказателства и като взе предвид становищата на страните, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена в срок от лице, с интерес да обжалва. Разгледана по същество, тя се явява неоснователна.
Електронен
фиш за налагане на глоба серия К № 3784200 на ОД на МВР гр.Смолян е издаден
срещу Н.В.Ш. за това, че на 13.06.2020 г. в 17:09 часа на път втори клас 86
Действително,
както се сочи в жалбата, от посоченото в ЕФ, че местонарушението
в Смолян, Чепеларе, гр.Чепеларе, път II-86
От справка от база данни КАТ е видно, че автомобилът към датата на нарушението е собственост на жалбоподателя.
По
делото е представено удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835/24.02.2010г. на БИМ, от което се установява, че то е издадено на „Тинел Електроникс” ООД град
София, относно мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение тип „TFR1-M”, вписано в регистъра на одобрени за
използване средства за измерване под № 4835, че срока на валидност
на мобилната система е до 24.02.2020г. Съгласно чл. 30 ал.5 от Закона за измерванията,
срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба
средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен
тип. От протокол №3-47-20 за проверка на мобилна система за видеоконтрол
от 09.06.2020г. е видно, че мобилната система за видеоконтрол
на нарушенията на правилата за движение с идентификационен
номер 617/12, тип „TFR1-M” , е преминала проверка в Български институт по
метрология на 09.06.2020г. и отговоря на метрологичните изисквания; че допустимата
грешка при измерване на скоростта до
Приобщен
е протокол за използване на АТС от 15.06.2020 г., от който се установява, че
контрол на скоростта на движение на МПС на 13.06.2020 г. е извършван с АТС
TFR1-M № 617 на път II-86 81+
Съгласно
чл.21, ал.1 ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътното
превозно средство от категория В, е забранено да превишава
Електронният
фиш съдържа всички реквизити, предвидени в чл.189, ал.8 ЗДвП, а именно,
териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото на извършване на нарушението - път
II-86 81+
Законодателят е въвел специална процедура, по реда на която се ангажира отговорността на водачите на МПС, изключваща общия ред на налагане на административни наказания с АУАН и НП. Съгласно чл. 9 от Наредба №8121з-532 за автоматизираните технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от МВР, обн.ДВ.бр.36/19.05.2015г. за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. След изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система.
Санкцията
е определена правилно. Съгласно чл.182 ал.2 т.2 ЗДвП Водач, който превиши
разрешената скорост извън населено място, се наказва, с глоба 50 лв. за превишаване
от 11 до
Действително с неточното описание на местонарушението в електронния фиш е допуснато процесуално нарушение, но то не е от кръга на съществените, доколкото в хода на делото безспорно се установи, че местонарушението е извън населеното място.
Жалбоподателят оспорва санкционния акт и с твърдението, че при връчването му към него не е приложен видеоклипа. Следва да се има предвид обаче, че ЗДвП не предвижда връчване на видеоклипа заедно с ЕФ. Жалбоподателят Ш. би могъл да се запознае с него в хода на делото.
На следващо място в жалбата се сочи, че при заснемането му с АТС в непосредствена близост пред и зад управлявания от Н.Ш. автомобил е имало други МПС. Излагат се съображения, че при движение в непосредствена близост на няколко автомобила , не може категорично да се установи кой от тях е извършил нарушение. От приложения по административнонаказателната преписка видеоклип не се установява движение на автомобил пред лек автомобил „Фолксваген Пасат“ рег.№ ...., а само движение на автомобил зад него и то не в непосредствена близост. Възражението на жалбоподателя в тази насока е бланкетно и остана недоказано. Съмнения от така представения снимков материал биха могли да възникнат, ако санкциониран е водачът на задния автомобил. Доколкото управлявания от жалбоподателя е заснет при движението му директно срещу АТС и на разстояние от следващия, според съда не възникват никакви съмнения за регистриране на скоростта на друг автомобил.
Така мотивиран, съдът счита, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен, а жалбата неоснователна. С оглед изхода от спора и според правилата на чл.63, ал.5 от ЗАНН, вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.
Водим от горното, съдът
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К №3784200, издаден от ОД на МВР гр.Смолян, с който на Н.В.Ш. ЕГН *** с адрес: гр.К., ж.к. ..... № .... ет..... ап. ....., за нарушение по чл.21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева.
ОСЪЖДА Н.В.Ш. да заплати на ОД на МВР гр.Смолян сумата 80лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Административен съд Смолян.